Kluczem do rentowności przedsiębiorstwa jest zdobycie oraz utrzymanie przy sobie klienta, i nie ma znaczenia, czy mamy tu na myśli przedsiębiorstwo z wieloletnim stażem, czy może przedsiębiorstwo istniejące jeszcze tylko w głowie przyszłego przedsiębiorcy. Jak więc zdobywać i utrzymywać klientów na każdym etapie prowadzenia działalności?
Cofnijmy się do początku
O kliencie trzeba myśleć już na etapie decyzji o uruchomieniu własnego biznesu, ponieważ nie jest to rzecz możliwa do zrealizowania ot tak, od razu i bez żadnych problemów. Wręcz przeciwnie, zdobywanie klienta to proces wymagający zazwyczaj dużych nakładów finansowych, dlatego najlepiej przygotować się na to poprzez – pracując jeszcze na etacie – odłożenie pieniędzy.
Promocja, promocja i jeszcze raz promocja
Nie da się zdobyć klienta bez promocji, choć dziś, w dobie powszechności usług internetowych, należałoby powiedzieć raczej, że nie da się zdobyć klienta bez promocji internetowej. Już więc od pierwszych chwil funkcjonowania przedsiębiorstwa należy mieć własną, dobrze zoptymalizowaną stronę www, a także umowę z firmą, która zajmie się jej promocją (zarówno w wyszukiwarce, jak i w mediach społecznościowych).
Oczywiście nic, nawet najlepsza promocja nie zastąpi usług najwyższej jakości, dlatego – choć pozostałe działania są bardzo ważne – to właśnie na tym polu powinniśmy skoncentrować się najbardziej. Dobra promocja może bowiem przyciągnąć do nas klientów, owszem, ale tylko najwyższej jakości usługi ich przy nas utrzymają.